الاثنين، 26 مايو 2008

قصيرة و خضراء !!!

لدى ثلاثة أسئلة لمحافظ الاسكندرية :
الأول : أين تذهب اغطية البلاليع بالأحياء المختلفة ؟
الثانى: أين ذهبت أحجار البازلت التى تحدد الأرصفة بالشوارع الرئيسية ؟
الثالث: لماذا تم تغيير فوانيس الاٍنارة بالشوارع من السوداء القصيرة اٍلى الخضراء الطويلة ؟

مع أن السوداء القصيرة تنير أكثر لأنها اقرب للمارة من الخضراء الطويلة.. أنا على يقين أن موضوع الاٍنارة ليس هو الهدف و اٍنما الهدف هو عملية ٍاستبدال الفوانيس من القصيرة اٍلى الطويلة.
سؤال اخير لا أريد عليه اٍجابة : هل لكل ذلك علاقة ما بالظلم و سهر الليالى و أمن الدولة و مافيا معدوموا الضمير و اللى عايزين يخربوها و يقعدو على تلها. و علاقة كل ذلك بأمير المؤمنين عمر بن الخطاب............
حينما ترك المحافظ السابق الاٍسكندرية لكى يصبح وزيرا لم يعترض أحد على أساس ان الراجل ربنا كرمه و أترقى و لكننا الآن نرجوه أن يتنازل عن الترقية للمحافظ الحالى و يعود لنا مرة أخرى, و نعدك بأننا سنقصر الفوانيس و ندهنها أخضر.

هناك تعليق واحد:

  1. أنا شايفة أن أغطية البلاليع دى أصلا بتتسرق و ده يمكن لأن اسعار الحدبد نار مع ملاحظة أن الموضوع ده بقاله كذا سنة بس عمره ما كان بالطريقة دى و أظن فعلا مفيش شارع مفيهوش بلاليع مفتوحة, و سمعت عن حوادث كتير حصلت.
    و يا ريت كمان مننساش اٍنجازات المحافظ العظيمة لما كسر الأرصفة عشان يعملها عالية!! و البلاط اللى بيزحلق و الناس بتخاف تمشى عليه لما الدنيا بتشتى و الكلام اللى قاله أن أعمال الإصلاح فى شوارع إسكندرية حتخلص فى شهر يونيو. إدعولهم بقى قدامهم أربع أيام يخلصوا فيها المحافظة اللى اتكسرت كلها !!!!

    ردحذف


Locations of Site Visitors
Powered By Blogger